header

Vítejte na blogu o Královéhradeckém fotbalu!

Vyber soutěž

...Výsledky a tabulka
...Los soutěže
...Góly, karty, čistá konta
...Křížová tabulka
...Vývoj pořadí týmu
...Rozhodčí
...Poslední výsledky
...Statistiky sezony
...Statistika pořadí
...Výsledky kola
...Tabulky doma, venku

Podpora webu

Jsou pro Vás tyto stránky užitečné? Podpořte jejich vývoj a provoz vložením jakékoliv částky na PayPal účet. DĚKUJEME!

Oficiální zprávy KFS

Úřední deska
Poslední výsledky
Nic se nehraje
Je ofsajd, pokud míč tečuje obránce? Tisk Email
Horké zprávy | 26.Říjen 2015 | Redakce |    

(Zdroj: facebook)

Znovu se vracíme k zápasu kola mezi Kostelcem a Náchodem, kde oba góly hostů označili domácí za "dar rozhodčích". Zatímco v prvním případě jsme nenašli fakt, který by svědčil pro rozhodčí, ve druhém už to tak jednoznačné není. Několik přímých svědků zápasu totiž uvedlo, že hráč hostů sice v době přihrávky v ofsajdovém postavení byl, ale ta byla tečovaná obráncem. A to je hodně zajímavý námět k rozboru situace.

 

 

 

Podívejme se tedy na fotografii z inkriminovaného momentu detailně. Hráč hostů v chumlu míří přihrávku na svého spoluhráče, který v tento moment je v ofsajdu. Cestou ho však zasáhne jeden z bránících hráčů.Ze záznamu však není patrné který. Jestli ten, jenž natahuje nohu do přihrávky nebo druhý, který je ve směru trochu blíže brankové čáře. Asi si pokládáte otázku, zda je to důležité a jestli není jedno jestli to je hráč v pohybu nebo hráč, který pouze stojí. Omyl, je to podstatný rozdíl.

 

UEFA v březnu 2013 vydala změnu nebo upřesňující výklad v pravidle o ofsajdu právě při teči obránce. Zatímco dříve samotná teč obránce nezbavila útočníka ofsajdové pozice, nyní již za jistých okolností to možné je. Přečtěme si citaci změny:

 

Hráč získává ze svého postavení výhodu tím, že v ofsajdové pozici zahraje míčem, který 1) se k němu odrazil nebo byl odkloněn (tečován) od tyče nebo břevna, nebo hráče soupeře, 2) se k němu odrazil, byl tečován nebo zahrán hráčem soupeře při úmyslném obraném zákroku. Získá-li hráč v ofsajdové pozici míč od soupeřova hráče, který úmyslně (vědomě, kontrolovaně) zahraje míč (vyjma obranného zákroku), není považován za hráče, který „získal výhodu“.

 

Jinými slovy tedy, aby se hráč zbavil ofsajdové pozice, musí mu obránce nahrát vědomě, kontrolovaně a přitom se nesmí jednat o obranný zákrok. Pokud to vezmeme selským rozumem, tak takových případů asi nebude moc a našroubovat na tuto situaci se to nedá. Ale...

 

Nic však není tak jednoduché. Výklad dále rozvíjí pojmy "míč se odrazil"  a "míč byl odkloněn". Odražení míče se označuje dotyk míče hráčem, který nehybně stojí a míč se vrací do směru, ze kterého přišel, "odražení míče" definuje výklad když se míč odrazí od hráče, jenž se nepohybuje k míči a vytváří tak překážku. Důležitý je také je výklad pojmu "vědomé úmyslné hraní". A tady se dočítáme, že vědomé úmyslné hraní je definováno jako zjevný (jasný) pohyb směrem k míči a není rozhodující "kvalita" takového zákroku (zahrání míče).

 

A to je hodně důležité pro "náš" případ. Převeďme si to na něj. Už jsme si řekli, že vycházíme ze svědectví několika osob, že míč byl tečován a útočník stojí v ofsajdovém postavení, ale nevíme, který hráč míč tečoval. Předpokládejme, že nejpravděpodobněji to byl obránce, který je na fotografii nejblíže míči a natahuje se po něm. V tomto případě svým pohybem naplnil pojem "úmyslné hraní" a tím zbavil útočníka ofsajdového postavení, který pak dle tohoto výkladu vstřelil regulérní gól.

 

Jenže ve výkladu se píše, že se nesmí jednat o obranný zákrok. Je samotná snaha zadržet míč obranný zákrok? I tento pojem vykládá UEFA takto: při obranném zákroku musí míč směřovat do branky. Takže v tomto případě se o obranný zákrok nejednalo, ale o zblokovanou (tečovanou) přihrávku.

 

Vraťme se úplně na začátek. V úvodu uvádíme, že není jasné, který hráč míč tečoval a rozebrali jsme situaci, pokud se míče dotknul obránce, který se natahuje po míči. Ale ve směru přihrávky je ještě jeden obránce, který je v úplně jiném postavení. Je zády k brance a má útočníka poměrně dále a pro pochopení řekněme, že je v nehybném postavení, protože na něj právě míří míč. Kdyby to byl on, kdo v tento moment míč tečuje, pak se situace radikálně mění. dle výkladu už by tento hráč šel "napasovat" na to, že "míč tečoval", ale pouze v případě, že bychom připustili, že se jednalo o střelu nebo volný kop. V tomto případě je to však pofidérní, neboť to byla spíše přihrávka. Ale pokud bychom připustili, že se jednalo o střelu, útočníkovi by se ofsajd pískal.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Přidat komentář

Byl tento článek nesrozumitelný, obsahoval nepřesné informace, nebo v něm nějaké chyběly? Napište nám nebo využijte komentářů níže. Redakce neodpovídá za uvedené komentáře. Prosíme Vás o slušnost. Vyhrazujeme si právo vulgární komentáře upravit nebo smazat nebo zcela uzavřít diskuzi. Děkujeme za pochopení.

Bezpečnostní kód
Obnovit

© 2007 www.khfotbal.com všechna práva vyhrazena.
Úpravy, kopírování a zveřejňování článků, fotografií a dat z těchto stránek pouze se souhlasem webmastera. Stránky založeny 1. srpna 1998.
TOPlist